‘Kamçı etkisi’, koronavirüs pandemisi sonrası lojistiğin ve tedarik zincirinin ‘yeni normal’i olabilir

koronavirüsün lojistik etkileri
Tedarik Zincirinizi Beklenmedik Risklere Karşı Hazırlayın
18 Haziran 2020
Olağan dışı Dönemlerde Stok Dışı Kalma ile Başa Çıkmanın 3 Yolu
17 Eylül 2020
Kamçı etkisi

Covid-19’un ardından tedarik zincirleri farklı olacak. Tercih ise daha fazla dayanıklılık ve esneklikten yana olacak.

Post-Coronavirus Supply Chain Recovery (Professor Richard Wilding, Dr. Klaus Dohrmann, Dr. Malcolm Wheatley)

DHL ile birlikte makalenin yazarı olan Cranfield Üniversitesi Tedarik Zinciri Stratejisi profesörü Richard Wilding, halihazırda pek çok ders öğrenilmiş olsa da, işletmeler tedarik zincirlerinin nasıl değişmesi gerektiğini bulmaya başladığını söyledi.

Kriz, tedarik zincirinin çökmesinden değil, talep eksikliğinden kaynaklandığından, toparlanma tüketici harcamalarına bağlı olacaktır. Ancak talepteki ani artış zorlukları hemen çözmeyecektir. Bunun yerine, bir “ara aşama” olması gerektiğini de sözlerine ekledi.

Londra Üniversitesi Royal Holloway’de tedarik zinciri yönetimi profesörü Omera Khan, “Covid-19 krizi çok büyük bir uyandırma çağrısı oldu” dedi.

“Tedarik zincirlerini dirençli bulan işletmeler birdenbire dirençli olmadıklarını fark etti. Değişime direnen işletmeler ve endüstriler bir anda kendilerini onu kabul ederken buldular. Bolluğa alışan tüketiciler, kendilerini aradıkları ürünleri bulamamayla baş ederken buldular.

İşler eskisine mi dönecek? Hayır, çok fazla ders alındı.

Rapor, krizin hem ülkeler hem de işletmeler için zayıf noktaları ortaya çıkardığını ve ucuz tıbbi ürünler ve malzemeler için diğer ülkelere bağımlılığı ortaya çıkaran farmasötik ürünler için Çin yapımı aktif bileşenlere işaret ettiğini belirtiyor.

Köln Uygulamalı Bilimler Üniversitesi’nde dağıtım lojistiği profesörü olan Stephan Freichel, “Koronavirüs salgını hükümetlere – bir kez daha – tedarik zincirlerinin uzak yerlerdeki uzak olaylara karşı nasıl savunmasız olduğunu gösterdi” dedi.

Önceki yazımızda Çin’deki tedarikçilere bağlı tedarik zincirlerinin pandemiden nasıl etkilendiğini ele almıştık: Küresel Tedarik Zincirini Koronavirüs salgını nasıl etkiliyor?

“İleriye dönük olarak, işletmeler, kritik ürünlerin stoklarının tutulmasıyla bu tür şoklara karşı daha dirençli olmalarını sağlamak için hem yasal hem de sosyal baskı bekleyebilirler.”

ABD, ilaç tedarik zincirlerinin ülkelerine geri gönderilmesi çağrısında bulunmaya başlamışken, Avrupa kişisel koruyucu ekipman için Asya’ya bağımlı olduğunu fark etti ve şu anda kıtadaki üretimi artırmak için çalışıyor.

Raporda tedarik zincirinde artan esneklik potansiyel olarak daha maliyetliyken, ek koruma ve gönül rahatlığı için ödeme yapmaya değer olabileceğini belirtiyor.

Prof Wilding, “Maliyet için tedarik üzerine vurgu yapılan bir dönemden, dayanıklılık için tedarikin vurgulandığı bir döneme geçiyoruz” dedi.

Bu arada işletmeler, nakliye ve depolama ağlarını yeniden değerlendiriyor veya daha yüksek envanter seviyelerine yatırım yapmak istiyor (uzun vadeli istikrarlı bir tedarik güvenliği sağlayacak herhangi bir şey).

Makale, “Bu ‘yeni normal’de, maliyet etkinlikleri artık ikincil öneme sahip olarak görülebilir,” diyor.

“Tedarik Zinciri 4.0, zaten işletmeleri bu yöne doğru yönlendiriyordu ve merkezi konumdaki büyük tesisler yerine müşterilere daha yakın olan daha küçük ve daha geniş bir alana yayılmış depolara yatırım yapıyordu. Karantinanın etkisi, bu dağıtılmış ağların ek faydalarını ve esnekliğini vurguladı ve envanter tutma maliyetleri daha yüksek olsa da, sonuç daha yüksek pazarlama hızı ve geliştirilmiş dayanıklılık oldu. “

Ancak değişim zaman ve ek sermaye gerektirir.

Makale, iyi bir örnek olarak 2011’de Japonya’daki deprem ve tsunamiye işaret ediyor. Saatler içinde otomotiv fabrikaları parça kıtlığından etkilendi. Ancak iki ders alındı. Birincisi, üreticilerin, çoğunun Japonya’nın kuzey doğu köşesinde kümelenmiş olduğunu çok geç keşfetmiş olmaktı. 2. kademe, 3. kademe ve 4. kademe tedarikçilerinin fiziksel konumları hakkında daha fazla bilgi sahibi olmaları gerekiyordu. İkincisi, tek kaynak kullanımı sadece tek bir tedarikçiyi değil ayrıca tek bir fabrikayı kastettiğinde bu tek kaynak kullanımı büyük riskler taşıyordu ”.

Panik satın almaları, sektöre daha fazla ders verdi.

“Alıcılar rafları yeniden stoklamaya çalışırken, tedarik zincirindeki her yukarı akış bağlantısında siparişler büyütüldü.”

Ancak süpermarketler üreticilere yardımcı olmak için aralıklarını kısarken, aslında tüketim genel olarak artmadı. Aynısı endüstriyel tedarik zincirlerinde de oldu.

“Belirsizlik zamanlarında endüstrinin en sevdiği stratejinin stok yapmak olduğu defalarca gösterilmiştir.”

Bu bir, “kamçı etkisi”.

“Tıpkı bir kamçı gibi, başlangıçtan uzaklık arttıkça talep dalgalanmalarının genliği de artar. El ile yapılan küçük bir hareket kamçının kuyruğunda önemli ölçüde daha büyük bir hareket oluşturur.

“Kamçı etkisi, az veya çok ölçüde, muhtemelen koronavirüs sonrası yeni normalin bir özelliği olacak. Tüketici tabanlı tedarik zincirlerindeki tüketiciler ve işletmeler için, “her ihtimale karşı”, “tam zamanında” nın yerini alabilir. “

Hızlandırılmış okyanus hizmetleri ve daha fazla demiryolu kullanımı ile nakliye modları da değişecek.

“Noktadan noktaya yönlendirmeler, fast steaming ve bağlantı limanlarında hızlandırılmış dedike, özel ” beyaz eldiven “elleçleme çözümlerinin çekicilikleri ortada. Yeni normal yavaş yavaş ortaya çıktıkça, bu tür tekliflerden daha fazla yararlanılması muhtemeldir. “

Sonuç olarak: “Yeni normalde, tedarik zinciriniz koronavirüs öncesi ile aynıysa, muhtemelen yanlış bir şeyler yapıyorsunuzdur.”

Makalenin tamamına ulaşmak için: Post-Coronavirus Supply Chain Recovery

Comments are closed.