Olağan dışı Dönemlerde Stok Dışı Kalma ile Başa Çıkmanın 3 Yolu

Kamçı etkisi
‘Kamçı etkisi’, koronavirüs pandemisi sonrası lojistiğin ve tedarik zincirinin ‘yeni normal’i olabilir
13 Ağustos 2020

Tarihsel veriler değersiz değildir, ancak öngörülemeyen talep zamanlarında tek başına yeterli olmamaktadır.

Bugün pek çok perakendeci ve tedarik zinciri stok tükenmesinden muzdarip durumdadır. Temizlik ürünleri spor aletleri, ev aletleri, et gibi ürünlerde hizmet veren perakendeciler, üreticiler ve tedarikçiler konu arz olduğunda yetersiz kalmaktadır.

“Talep planlaması çoğu zaman doğruluk için tarihsel veriye dayanır” dedi.

Navio Grup Kurucusu ve Genel Müdürü Carlos Castelán,

Tarihsel veriler bu pandemi dönemi sırasında yararlı olduğunu kanıtlayamadı, çünkü talep tipik desenleri izlemedi. Ölçümler mutlaka değersiz değildir. Sonuçta, tüketiciler bu yıl da hediyelik ambalaj kâğıdı satın alacak. Ancak işsizlik yüksek kalırsa veya tüketiciler bizzat hediye vermek yerine postayla hediye gönderirse veya tatil ruhu genel olarak bastırılırsa tam olarak talep ne olacak?

Geçmişe ait tarihsel veriler tek başına işe yarayamaz. Uzmanlar, öngörülemeyen talep zamanlarında stok dışı kalma ile mücadeleye neyin yardımcı olabileceğine dair ipuçları sundular.

1. Planlama sıklığının ve veri işlemlerinin düzenlenmesi

West Monroe Partners’da üst düzey operasyon mükemmelliği müdürü Tim Vadney’e göre tedarik zinciri yöneticileri ve ekipleri daha sık plan yapmalıdır.

Yaptığınız planlama döngüsü ne olursa olsun, ritimi artırın.

Tim Vadney-West Monroe Partners’da Kıdemli Operasyon Mükemmelliği Müdürü

Bu, normalde aylık bir döngüyü planlayan şirketlerin iki haftada bir geçiş yapmaları gerektiği anlamına gelir; iki haftalık döngüde olanlar haftalık olarak değiştirilmelidir.

İşletmeler planlama sıklığını artırıyor ve hala geride kalıyorlarsa, süreçlerine ve teknolojilerine bakmaları gerekmektedir. Bunun için Vadney, “Belki de hepsini Excel’de yapmaktan bir sıçrama yapmanız gerekiyor,” diyor.

Excel işe yarayabilse de tek başına yeterli değildir, özellikle şu anda. Yalnızca yılda bir kez analizlerinizi çevrimdışı olarak yapmanın aksine Excel sayfalarındaki verilerin ERP’ler ve depo yönetim sistemleriyle entegre edilmesi gerekmektedir.

Talep planlamasıyla ilgili daha fazla veri noktasına ve daha gelişmiş yöntemlere sahip olmak, bu dalgalanmaların ve sürprizlerin bir kısmını hesaba katmak, sadece zirve için değil, 2021 için de kritik öneme sahiptir.

Forrester’da uygulama geliştirme ve dağıtım uzmanlarına hizmet veren başkan yardımcısı ve baş analisti George Lawrie, Alman perakendeci Otto’nun, salgın öncesi dönemlerde de olsa, öncelikli olarak bir katalog şirketinden çevrimiçi bir perakendeciye geçtiğinde verileri ve gelişmiş planlamayı iyi kullandığını belirtti.

Şirket, tedarik zinciri platformu Blue Yonder’i geçmiş verilerle eğitilmiş algoritmalar ve ayrıca marka, fiyat, çevrimiçi yerleştirme ve hava durumu gibi yüzlerce öngörücü değişken oluşturmak ve tahminini sürekli olarak değerlendirmek için kullandı. Sonuç: sezon sonunda stok fazlası %20 azaldı ve tahmin doğruluğu % 40 arttı.

2. Temel ürünlere ve müşterilere odaklanılması

Her şeyi stokta tutmaya çalışmak yerine, en çok talep gören ürünlere odaklanın. Bu, envanter planlama sürecini kolaylaştırabilir, çünkü yöneticiler her niş ürünü kapsamaya çalışmak yerine, tüm çabaları ve dikkati yalnızca temel öğelere odaklanabilir.

Pek çok büyük marka ve perakendeci, pandemi sırasında temel ürün taktiğini uygulayarak SKU’ları ve bazı durumlarda tüm ürün hatlarını azalttı. 

Bu stok yönetimi taktiği üretime de yardımcı olabilir, çünkü şirketler daha sonra temel ürün çeşitlerinin bulunabilirliğini sürdürmek için üretim kapasitelerini bu ürünlere ayırabilir.

Vadney, temel müşterilere ve ürünlere odaklanarak hızlı ve iyi bir şekilde hareket eden bir şirket örneği olarak endüstriyel makine üreten JPW Endüstri’ye işaret etti. Pandeminin başlarında, “işleri düşmemiş gibi sipariş vermeye devam ettiler, bu da nakit akışıyla ilgili sorunlar yaşamaya başladıkları anlamına geliyordu” dedi.

Getirmek istediğiniz bir şey, yeni bir marka veya yeni bir ürün olup olmadığına bakın.

Carlos Castelán-The Navio Group’un Kurucusu ve Genel Müdürü

Bu durumla başa çıkabilmek için, West Monroe tüm verilerini ERP sisteminden alarak en önemli müşterilerini ve bu müşteriler için en önemli ürünlerini belirlemek için bir stok modeli oluşturdu. Şirketin “diğer her şey için otomatikleştirilmiş ERP tedarik sürecini kapattığını” söyledi ve A müşterileri için tedarik edilen SKU’lara odaklandı. “Yeniden stoka alınan ürünlerin en büyük müşteriler listesine giden ürünler olduğundan emin oldular.”

Daha fazla üretimi yakınınızdaki tesislere kaydırmak da yardımcı olabilir. Vadney, denizaşırı sözleşmeli imalatçıların “uzun süredir devam eden bir ilişkiniz yoksa ve halihazırda iş birliğine dayalı planlama ve tahminde bulunmadıkça, genellikle tedariklerine hammadde için sipariş vermiyorlar” dedi. “Yerli bir ABD sanayi şirketiyseniz ve dört ile beş dağıtım merkezi olan iki ile üç fabrikanız varsa, COVID-19 nedeniyle yeni sosyal mesafe ve güvenlik önlemleriyle bile esneklik ve vardiya ekleme konusunda çok daha fazla yetenek gereklidir. “

3. Yeni ürünler deneyin

Mevcut ürünlerin stokları yetersizse ve yakın zamanda tedariği sağlanamayacaksa, yeni bir şey denemek kötü bir fikir değil. Yeni bir marka veya yeni bir ürün üretmeyi düşünüyorsanız bunların bir kısmını denemek için doğru bir zaman.

Alternatif ürünlerin elde edilmesi daha kolay olabilir ve müşterilerin hiçbir şey satın alamamaktansa alternatif bir seçeneğe yönelme olasılıkları yüksektir.

Bu yazı Supply Chain Dive bülteninden derlenmiştir.

Comments are closed.