Aynı Gün Teslimat: Son Nokta Lojistik için Son Adım

Olağan dışı Dönemlerde Stok Dışı Kalma ile Başa Çıkmanın 3 Yolu
17 Eylül 2020
Tedarik zinciri danışmanlık
Dijital dönüşüm: Tedarik zinciri performansını yeni seviyelere çıkarmak
25 Nisan 2021
Aynı gün lojistik

Lojistik ve tedarik zinciri danışmanlık

Aynı gün teslimat, alışveriş yapma şeklimizi temelden değiştirme potansiyeline sahiptir. Online perakendeciliğin rahatlığını, gerçek mekânda faaliyet gösteren mağazaların yakınlığıyla bütünleştirir. Son yıllarda, lojistik servis sağlayıcıları da dahil olmak üzere ve artan sayıda birçok şirket, aynı gün teslimatın yeni modellerini pilot uygulamaya ve işletmeye başladı. Bu konuda tedarik zinciri ve lojistik danışmanlık firmaları için en çok çalışılan alanlar arasına girdi bile. Tüketiciler için aynı gün teslimatın ikna etme değeri düşünüldüğünde, talebin daha da fazla artması bekleniyor.

Daha önceki yazımızda son nokta teslimatlarının yarattığı güçlükleri değerlendirmiştik. Bu yazıda ise mevcut ortamda çalışan motivasyonları, gelecek için senaryoları ve kazacak oyuncuların üstesinden gelmesi gereken zorlukları inceliyoruz.

Tüketiciler aynı gün teslimatı çok fazla önemsemektedir. McKinsey tarafından Almanya, Fransa’da yapılan yakın tarihli bir temsili ankette, İsveç ve Birleşik Krallık’ta ankete katılanların yüzde 50’si, 59 Euro’luk bir satın alma için aynı gün teslimat ücreti olan 6 ila 7 Euro’yu ödemeye istekli olacaklarını belirtti.

Fiziksel faaliyet gösteren perakendeciler de, geniş ölçekte aynı gün teslimat sunmak için mevcut yerel altyapılarını bir e-ticaret kanalıyla birleştirmek için benzersiz bir fırsata sahiptir. Çok kanallı bir yaklaşım, giderek daha fazla online alışverişe odaklanan müşterileri geri kazanmalarını sağlayabilir.

Lojistik ihtiyacını karşılamak için üç işletim modeli ortaya çıktı:

  1. Ek bir teslimat dalgasına sahip faal görev yapan parsiyel lojistik sağlayıcılar.
  2. Anlık veya planlı teslimat sunmak için mevcut kurye kapasitesine erişim sağlayan aracı platformlar.
  3. Aynı gün teslimatları idare etmek için kendi filolarını yöneten büyük perakendeciler.

Önümüzdeki fırsatlar çok büyük. Lojistik servis sağlayıcıları, gelecek dönüşüm için kendilerini konumlandırmalı ve mevcut ağlarını buna göre uyarlamalıdır. 

B2C dağıtımın lojistik evrimi
Görsel 1

1. Aynı gün teslimat lojistiği, online alışverişin rahatlığını, sabit perakendenin anında ürün erişimiyle birleştirir.

Sabah, akşam yemeği için yeni bir çift ayakkabı veya market siparişi yaptığınızı ve işten eve döndüğünüzde ürünleri aldığınızı hayal edin. Amazon ve Walmart dahil dünyanın en büyük perakendecileri ve tedarik zinciri yöneticileri bu vizyonu büyütüyor ve yenilikçi teslimat konseptleri ile deneyler yapıyor. Fakat aynı gün teslimat gerçekten kitleler için standart bir teslimat seçeneği haline gelebilir mi, yoksa sadece yüksek gelirli olan sınırlı sayıda sabırsız tüketici için bir seçenek olarak mı kalacak?

Perakende lojistiğinde bir sonraki evrimsel adım olarak aynı gün teslimat

Tüketiciye son teslimat adımı olan “son kilometre”, çevrimiçi perakendenin artan payı nedeniyle önem kazanıyor. İkincisi, B2C parsiyel lojistiğinin önemli bir itici gücüne dönüştü ve hizmet sunumunun daha fazla rahatlığa doğru yoğun bir şekilde geliştirilmesini tetikledi. Alternatif toplama ve teslimat seçeneklerinin yanı sıra, bu evrimdeki ana itici güç hızdır. Ertesi gün veya iki günlük teslimat şu anda tüm gelişmiş ülkelerde endüstri standardıdır, ancak bir sonraki evrimsel adım, uygun fiyatlı aynı gün teslimattır.

Aynı gün teslimat ile siparişler, satın alındıktan sonra birkaç saat içinde veya aynı gün seçilen bir zaman aralığında teslim edilir. 

“Aynı gün teslimat, bir oyun değiştiricidir çünkü perakendede anında ürün bulunabilirliği ile evden sipariş vermenin rahatlığını birleştirir.”

(Bir lojistik şirketinin Kıdemli Başkan Yardımcısı)

B2B ve uluslararası gönderilere odaklanan ekspres faaliyet alanı hem lojistik ve tedarik zinciri danışmanlığı firmaları hem de profesyonelleri sayesinde, tarihsel olarak lojistikte yeniliğin itici gücü olmuştur. B2C için aynı gün teslimat konsepti B2C, yerel ve yurtiçi lojistik operasyonları için uluslararası lojistik için bulunan bu farkı kapatıyor. Hatta sevkiyat sayısı açısından B2B faaliyet alanını aşıyor olması muhtemel olabilir.

Pazar gelişimi artıyor

Pek çok start-up aynı gün teslimatı bir fırsat olarak tanımladı, ancak bunun etrafında sürdürülebilir bir iş modeli inşa edemediler. Şirketler değer zinciri boyunca tüm adımları kurum içinde entegre etmeye çalıştılar, ancak talep eksikliği (ve dolayısıyla ölçek) nedeniyle maliyetlerini yeterince düşüremediler. Bugün, aynı gün teslimat pazarı, gelişimin bir sonraki aşamasına doğru ilerliyor. Dünyanın en büyük online perakendecisi olan Amazon, gerçek anlamda müşteri odaklı bir kuruluş olma taahhüdünün ardından aynı gün teslimatı aktif olarak organize ediyor ve bu hizmeti halihazırda birkaç şehirde başlattı.

Pilot aşamada başka birçok girişim var ve oyunculardan sadece birkaçı aynı gün teslimattan önemli gelirler elde ediyor. Ancak aynı gün teslimat düzenleyicilerinin çoğu, son birkaç yılda yeni pilot uygulamaları ve şirketleri başarıyla faaliyet geçirdi. Dahası, Walmart ve Alibaba gibi diğer önemli çok kanallı ve online perakendecilerin tedarik zinciri yönetimi gündemlerinde aynı gün teslimat var. Ana kalkınma merkezleri, hem gelişmiş ülkelerdeki (örn. San Francisco, New York, Londra ya da Berlin) hem de az gelişmiş pazarlardaki (Pekin ya da Sao Paulo) e-ticarette deneyimli şehirlerdir.

Diğer evrimsel endüstriyel gelişmelere benzer şekilde (örneğin cep telefonları veya internet bankacılığı), aynı gün teslimatın gün-kesin son-kilometre teslimatını bir adım öteye taşıyacağını ve bazı gelişmekte olan ülkelerde e-ticaret için acil standart haline geleceğini tahmin etmek mantıklı görünüyor. Daha önce belirtildiği gibi gelişmenin tedarikçi tarafı, üç grup oyuncu tarafından yönlendirilmektedir: parsiyel lojistik sağlayıcılar, kurye kapasitesi aracıları ve perakendecilerin kendileri.

Tedarik zincirindeki güçlü temel etkenler, aynı gün teslimatın büyümesini destekliyor

Aynı gün teslimat pazarı, artan kişi başına GSYİH, e-ticareti benimseme, şehirleşme ve değişen tüketici beklentileri dahil olmak üzere temeldeki pek çok makro trend tarafından beslenmektedir. 

Avrupa'da son nokta lojistik trendi
Görsel 2

Aynı gün teslimat, böyle bir birinci sınıf hizmet için ödeme yapmak için yeterli mali kaynaklara sahip kritik bir tüketici kitlesini gerektirir. Kişi başına düşen GSYİH’nın artması, büyük metropol alanlarına uygulandığında daha da kritik hale geliyor. Buna göre ilgili ekonomik birimler uluslardan çok metropol alanlarıdır. Yine de yoğun satın alma gücüne sahip yoğun nüfuslu bölgelerin varlığı yeterli değildir. E-ticaretin yüksek düzeyde benimsenmesi, aynı gün teslimatın gerçekten yükselişe geçmesi için bir ön koşuldur.

Batı Avrupa’da, çevrimiçi perakendenin payı 2012 ile 2020 arasında yüzde 6’dan yüzde 11’e yükselerek neredeyse iki katına çıkacaktır. Sabit perakende satışların devam eden çevrimiçi satışlarla ikame edilmesi, B2C sevkiyatlarında önemli bir artışa yol açacak ve bunların bir kısmı aynı gün teslimatla teslim edilecek (Görsel 2). Aynı gün teslimatın mevcut olmasının, e-ticaretin benimsenmesini daha da desteklemesi ve henüz online olarak satın alınmamış ürün kategorilerinin online satışını (yiyecek gibi) artırması bekleniyor. Bu gelişmelere artan tüketici beklentileri eşlik ediyor. Tüketiciler, özellikle teslimat söz konusu olduğunda, online satın aldıklarında her zamankinden daha fazla kolaylık talep ediyorlar. Aralarından seçim yapabilecekleri birden fazla teslimat seçeneğine sahip olmak ve ürünlerini olabildiğince hızlı teslim almak istiyorlar.

Tüketiciler, üstün bir hizmet düzeyini deneyimledikten sonra, genellikle önceki düşük düzeye geri dönme konusunda isteksizdirler. Çok az insan, Amazon’un ertesi gün teslim etmesini sağlayabilirse, çevrimiçi olarak sipariş ettikleri bir dijital kamera için dört gün beklemeye istekli olacaktır. Son anket sonuçlarına göre, genç nesiller (örneğin Y kuşağı), küçük hanelerde yaşayan insanlar, uzun saatler boyunca çalışanlar ve daha yüksek gelirli tüketiciler, daha fazla rahatlık için ödeme yapmaya özellikle istekli olanlar arasında.

Bu yazı Ludwig Hausmann, Nils-Arne Herrmann, Jan Krause, and Thomas Netzer tarafından kaleme alınan” Same-day delivery: The next evolutionary step in parcel logistics” yazısında derlenmiştir. https://www.mckinsey.com/industries/travel-logistics-and-infrastructure/our-insights/same-day-delivery-the-next-evolutionary-step-in-parcel-logistics

Bu konuda tartışmayı sıradaki yazımızda tüketici bakış açısıyla değerlendirmeye devam edeceğiz.

Comments are closed.