Dünyanın en büyük online perakende cirosuna sahip olan şirket olmak kolay değil. Yandaki grafik, dünyanın birçok yerinde önde gelen online perakendeci olan Amazon’un son on yılda büyürken milyonlarca müşterisine tüm bu paketleri zamanında gönderebilmek için kadar muazzam bir çaba harcadığını gösteriyor. Bu çabada en önemlisi lojistik maliyet hesabıdır.
2006 yılında şirket giden lojistik operasyonlarına toplam 884 milyon dolar harcamıştır. Kargo ücretleri ve Prime üyelik aidatları şeklinde müşterilerden 567 milyon dolar lojistik gelir elde ediyor.
Bu rakamlarla net lojistik maliyeti 317 milyon dolar yani gelirlerinin yüzde 3 olarak ortaya çıkıyor.
2016 yılında şu ana kadar ise, Amazon’un net nakliye masrafları 456 milyar dolardır. Yani, gelirinin kabaca yüzde 5’i olarak gerçekleşmiştir. Ayrıca bunlara geleneksel olarak lojistik açısından en zorlu ve lojistik maliyetleri arttıracak dönem olan 4. çeyrek rakamları dahil değil.
Lojistik maliyet veya lojistik maliyet, bir malın üreticiden nihai alıcıya kadar depolanması veya taşınması gibi faaliyetlerin birbirini takip etmesiyle üretilen gizli maliyetlerin toplamıdır.
Diğer bir deyişle lojistik maliyet, değer zincirinde oluşan tüm bu maliyetlerin toplamıdır. Örneğin bir elma üretildiğinde, diğer elmalarla paketlendiği depoya nakledilmelidir. Daha sonra elma, bir perakendeci tarafından satın alınana kadar depolandığı toptan satış pazarına taşınır. Böylece perakendeci elmayı, nihai tüketiciye satılana kadar orada sakladığı mağazasına nakleder. Üretilen tüm depolama ve nakliye maliyetlerine lojistik maliyet denir. Lojistik maliyeti, lojistik sürecinin verimliliği ve etkinliği ile ilgilidir. Verimlilik ve etkinlik ne kadar yüksek olursa, maliyet o kadar düşük olur.
Lojistik maliyetlerinin ölçümü için lojistik göstergeler olarak bilinenler kullanılır. Bunlar, lojistik sürecinde ulaşılması amaçlanan hedeflerin yanı sıra etkilerin netleştirilmesine ve tanımlanmasına izin veren endekslerdir. Bu nedenle, belirlenen hedeflerdeki sapmaları ve uyumu belirlememize izin veren önlemlerdir. Bu şekilde, lojistik sürecin maliyetinin yanı sıra tamamlayıcı faaliyetlerden veya sapmalardan kaynaklanan olası artış veya azalışları değerlendirebilir ve tahmin edebiliriz.
Sudesan, 1965 yılında kurulduğundan beri her geçen yıl ürün yelpazesini…
Projeyi GörüntüleSagaza, Türk bir kadının moda tutkusundan doğan bir hikayedir. İspanya’nın…
Projeyi GörüntüleUçtan uca tedarik zinciri planlama çözümlerinin önde gelen sağlayıcılarından John…
Projeyi GörüntülePoseidon Danışmanlık olarak Decathlon Türkiye’ye, depo operasyonlarında Depo Tasarımı ve…
Projeyi Görüntüle1985 yılında kurulan, 1995 yılında Bozluolçay ailesi (Bozlu Holding) tarafından…
Projeyi GörüntüleKozmetik üretimi ve perakende satış alanında 126 yıllık tecrübesi ile…
Projeyi GörüntüleTürkiye’nin en büyük çiftçi kooperatiflerden Kayseri Pancar Ekicileri Kooperatifi’nin uluslararası…
Projeyi GörüntüleOtomobil üreticisi ve mobilite sağlayıcısı Groupe PSA’nın Türkiye’deki temsilcisi Groupe…
Projeyi GörüntüleTedarik zincirinde, hammadde üreticisinden, son tüketiciye kadar hareket eden hammadde…
Projeyi GörüntüleDurable Grup dijital dönüşüm ile aramıza katıldı. Durable Grup Özbekistan’ın…
Projeyi Görüntüle