Covid-19’un ardından tedarik zinciri farklı olacak. Tercih ise daha fazla dayanıklılık ve esneklikten yana olacak.
Post-Coronavirus Supply Chain Recovery (Professor Richard Wilding, Dr. Klaus Dohrmann, Dr. Malcolm Wheatley)
DHL ile birlikte makalenin yazarı olan Cranfield Üniversitesi Tedarik Zinciri Stratejisi profesörü Richard Wilding, halihazırda pek çok ders öğrenilmiş olsa da, işletmeler tedarik zincirlerinin nasıl değişmesi gerektiğini bulmaya başladığını söyledi.
Kriz, tedarik zincirinin çökmesinden değil, talep eksikliğinden kaynaklandığından, toparlanma tüketici harcamalarına bağlı olacaktır. Ancak talepteki ani artış zorlukları hemen çözmeyecektir. Bunun yerine, bir “ara aşama” olması gerektiğini de sözlerine ekledi.
Londra Üniversitesi Royal Holloway’de tedarik zinciri yönetimi profesörü Omera Khan, “Covid-19 krizi çok büyük bir uyandırma çağrısı oldu” dedi.
“Tedarik zincirlerini dirençli bulan işletmeler birdenbire dirençli olmadıklarını fark etti. Değişime direnen işletmeler ve endüstriler bir anda kendilerini onu kabul ederken buldular. Bolluğa alışan tüketiciler, kendilerini aradıkları ürünleri bulamamayla baş ederken buldular.
Rapor, krizin hem ülkeler hem de işletmeler için zayıf noktaları ortaya çıkardığını açıklıyor. Ayrıca ucuz tıbbi ürünler ve malzemeler için diğer ülkelere bağımlılığı ortaya çıkardı. Bu da farmasötik ürünler için Çin yapımı aktif bileşenlere işaret ettiğini belirtiyor.
Köln Uygulamalı Bilimler Üniversitesi’nde dağıtım lojistiği profesörü olan Stephan Freichel açıklama yaptı. Açıklamasında, “Koronavirüs salgını hükümetlere tedarik zincirlerinin uzak yerlerdeki uzak olaylara karşı nasıl savunmasız olduğunu gösterdi.
Önceki yazımızda Çin’deki tedarikçilere bağlı tedarik zincirlerinin pandemiden nasıl etkilendiğini ele almıştık: Küresel Tedarik Zincirini Koronavirüs salgını nasıl etkiliyor?
“İleriye dönük olarak, işletmeler, kritik ürünlerin stoklarının tutulmasıyla bu tür şoklara karşı daha dirençli olmalarını sağlamak için hem yasal hem de sosyal baskı bekleyebilirler.”
ABD, ilaç tedarik zincirlerinin ülkelerine geri gönderilmesi çağrısında bulunmaya başlamışken, Avrupa kişisel koruyucu ekipman için Asya’ya bağımlı olduğunu fark etti ve şu anda kıtadaki üretimi artırmak için çalışıyor.
Raporda tedarik zincirinde artan esneklik potansiyel olarak daha maliyetliyken, ek koruma ve gönül rahatlığı için ödeme yapmaya değer olabileceğini belirtiyor.
Prof Wilding, “Maliyet için tedarik üzerine vurgu yapılan bir dönemden, dayanıklılık için tedarikin vurgulandığı bir döneme geçiyoruz” dedi.
Bu arada işletmeler, nakliye ve depolama ağlarını yeniden değerlendiriyor veya daha yüksek envanter seviyelerine yatırım yapmak istiyor (uzun vadeli istikrarlı bir tedarik güvenliği sağlayacak herhangi bir şey).
Makale, ‘Bu ‘yeni normal’de, maliyet etkinlikleri artık ikincil öneme sahip olarak görülebilmektedir.’
“Tedarik Zinciri 4.0, zaten işletmeleri bu yöne doğru yönlendiriyordu ve merkezi konumdaki büyük tesisler yerine müşterilere daha yakın olan daha küçük ve daha geniş bir alana yayılmış depolara yatırım yapıyordu. Karantinanın etkisi, bu dağıtılmış ağların ek faydalarını ve esnekliğini vurguladı ve envanter tutma maliyetleri daha yüksek olsa da, sonuç daha yüksek pazarlama hızı ve geliştirilmiş dayanıklılık oldu. “
Makale, iyi bir örnek olarak 2011’de Japonya’daki deprem ve tsunamiye işaret ediyor. Saatler içinde otomotiv fabrikaları parça kıtlığından etkilenmiştir. Ancak iki ders alındı. Birincisi, üreticilerin, çoğunun Japonya’nın kuzey doğu köşesinde kümelenmiş olduğunu çok geç keşfetmiş olmaktı. 2. 3. kademe ve 4. kademe tedarikçilerinin fiziksel konumları hakkında daha fazla bilgi sahibi olmaları gerekiyordu. İkincisi, tek kaynak kullanımı sadece tek bir tedarikçiyi değil. Ayrıca tek bir fabrikayı kastettiğinde bu tek kaynak kullanımı büyük riskler taşıyordu.”
“Alıcılar rafları yeniden stoklamaya çalışırken, tedarik zincirindeki her yukarı akış bağlantısında siparişler büyütülmüştür.”
Ancak süpermarketler üreticilere yardımcı olmak için aralıklarını kısarken, aslında tüketim genel olarak artmadı. Aynısı endüstriyel tedarik zincirlerinde de oldu.
“Belirsizlik zamanlarında endüstrinin en sevdiği stratejinin stok yapmak olduğu defalarca gösterilmiştir.”
“Tıpkı bir kamçı gibi, başlangıçtan uzaklık arttıkça talep dalgalanmalarının genliği de artar. El ile yapılan küçük bir hareket kamçının kuyruğunda önemli ölçüde daha büyük bir hareket oluşturur.
“Kamçı etkisi, az veya çok ölçüde, muhtemelen koronavirüs sonrası yeni normalin bir özelliği olacak. Tüketici tabanlı tedarik zincirlerindeki tüketiciler ve işletmeler için, “her ihtimale karşı”, “tam zamanında” yerini alabilecektir. “
Yeni normal yavaş yavaş ortaya çıktıkça, bu tür tekliflerden daha fazla yararlanılması muhtemeldir. ” Sonuç olarak: “Yeni normalde, tedarik zinciriniz koronavirüs öncesi ile aynıysa, muhtemelen yanlış bir şeyler yapıyorsunuzdur.”
Makalenin tamamına ulaşmak için: Post-Coronavirus Supply Chain Recovery
Starbucks, küresel pazarda yüksek kaliteli kahve sunan lider bir marka…
Projeyi GörüntüleSudesan, 1965 yılında kurulduğundan beri her geçen yıl ürün yelpazesini…
Projeyi GörüntüleSagaza, Türk bir kadının moda tutkusundan doğan bir hikayedir. İspanya’nın…
Projeyi GörüntüleUçtan uca tedarik zinciri planlama çözümlerinin önde gelen sağlayıcılarından John…
Projeyi GörüntülePoseidon Danışmanlık olarak Decathlon Türkiye’ye, depo operasyonlarında Depo Tasarımı ve…
Projeyi Görüntüle1985 yılında kurulan, 1995 yılında Bozluolçay ailesi (Bozlu Holding) tarafından…
Projeyi GörüntüleKozmetik üretimi ve perakende satış alanında 126 yıllık tecrübesi ile…
Projeyi GörüntüleTürkiye’nin en büyük çiftçi kooperatiflerden Kayseri Pancar Ekicileri Kooperatifi’nin uluslararası…
Projeyi GörüntüleOtomobil üreticisi ve mobilite sağlayıcısı Groupe PSA’nın Türkiye’deki temsilcisi Groupe…
Projeyi GörüntüleTedarik zincirinde, hammadde üreticisinden, son tüketiciye kadar hareket eden hammadde…
Projeyi Görüntüle