Lojistik ürünün çıktığı ilk konumdan, tüketimi gerçekleşecek son konuma dek taşıma, stoklama, aktarım gibi etkili ve verimli teslimat operasyonlarını kapsar. Tanıma ek olarak tedarik zincirindeki aktivitelerin planlanması, hayata geçirilmesi ve bilgi akışının kontrol altında olmasıdır.
Sektörde lojistik sürecinin yedi doğrusu bulunmaktadır. Bu yedi doğru; doğru ürün, doğru vakit, doğru miktar, doğru yer, doğru şartlar, doğru müşteri ve doğru maliyet olarak belirlenmiştir.
Başarılı bir lojistik süreciyle ilgili en önemli detay bu süreçlerin kurallara sahip olmasıdır.
Kurallardan birincisi düzenli olarak envanterlerin listesini yapıp, stok sayımını gerçekleştirmektir.
İkinci kural ise araç ve ekipman aktivitelerini takip edip, teslimatın güvenilir ve hatasız gerçekleşmesini garantilemektir.
Sonuç olarak lojistik kavramı, müşterilerin ihtiyaçlarından kaynaklı stratejik eylemler ve hizmetler bütünüdür.
Sürecin tanımına gelirsek “bir girdiyle başlayıp, iç-dış müşterilerden gelen istek, bilgi veya ürünle girdiye değer sağlayarak bir çıktı oluşturan birbiriyle alakalı basamaklar ve yöntem dizisi” olarak açıklanmaktadır.
Lojistik iş süreçleri; tedarik, üretim, dağıtım, tersine lojistik olarak kabul edilmektedir.
- Tedarik: dışarıdan hizmet veya ürün bulma, kabul süreci.
- Üretim: insan ihtiyacını giderme nedeniyle ürün ve hizmetin miktarını veya yararlarını artırmaya özgü çaba.
- Dağıtım: ihtiyaç duyan işletme ya da tüketici için ürün veya hizmeti merkezden çeşitli yerlere taşıma.
- Tersine Lojistik: korunacak ürünü ya da uygun biçimde yok edilecek envanterleri ve süresi dolmuş ürünleri kapsar. Ürünler gerekli bilgilerin tüketim konumundan, üretim konumuna dek ilerleyişin aktif ve maliyeti etkin olacak şekilde organize edilmesi, hayata geçirilmesi ve kontrol edilmesidir.
Lojistik süreçlerin danışmanlığı profesyonel firmalar tarafından gerçekleştirilmesi gerekir.
Stresli durumların yaşanabileceği süreçler için dikkatli olunması gerekir. Bu süreçlerde deneyimli olmak müşteri ilişkileri açısından önemlidir.
Süreç içerisinde her şeye hazırlıklı olmak için birden fazla plana sahip olunması gerekmektedir.
Ayrıyeten hizmet veren kurumda hem ikna kabiliyeti yüksek hem de sosyal becerisi olan kişiler olmalıdır.
Tüm süreçlerde oluşabilecek tüm problemleri öngörebilir. Başka bir deyişle yol haritası çizebilirler.
En önemlisi tecrübeli bir grupla çalışmak verimli bir süreç için elzem olacaktır.