Tedarik Zinciri Yönetimi (Supply Chain Management) kısaca içeriğinde Lojistik sistemleri ve iş süreçlerini kapsayan ürün, bilgi veya para akışının entegre yönetim çeşididir.
İsminde de anlaşılacağı üzere zincir şeklinde çalışma düzeneğine sahiptir.
Zincirin halkaları;
– müşteri
– üretici firma
– perakendeci
– toptancı
– tüketici
– dağıtımcı,
tedarikçi ve lojistik yönetimi biçiminde bilinmektedir.
Tüm halkalar birbiriyle ilişki içindedir ve birleşimi tedarik zincirini oluşturur.
İş süreçleri ise satış, üretim, envanter yönetimi, ürün temini, aktarım, ulaşım ve
danışmanlık hizmetini kapsar.
Ayrıca tüm bu süreçlerin kontrolünde ileri teknoloji, veritabanları ve yazılımlar kullanılmaktadır.
Bu sırada yönetimin ele aldığı hususlar bulunmaktadır. Üretim alanı, kaynak arama, ilerleyişi tahmin ve organize etme, tedarik süresi, gerekli ihtiyaçların karşılanması konularıdır. Bu konular operasyonların plan basamaklarını oluşturmaktadır.
Özetelemek gerekirse Tedarik Zinciri Yönetimi; doğru hammaddeyi veya ürünü, tam vaktinde, olması gerektiği yerde, tam fiyatında, minimum maliyetle hatasız ve artı değer kazanmış ulaştırma planıdır.
Ek olarak tedarik zincirinin sahip olduğu temel hedefler bulunmaktadır. Hatasız bir işleyiş için fonksiyonların bütünleşip hedefler doğrultusunda bir gerçekleşmesi gerekmektedir.
Hedefler sırasıyla istek ve sipariş uygulaması, satın alış, organize etme, üretim, stok ve depo yönetimi ve daha sonra sevkiyat olarak bilinir.
Zincir yönetiminin çeşitli yararları bulunmaktadır.
Bunlardan birincisi müşteri dostu oluşudur. Memnuniyeti önemser.
İşletmenin veya müşterinin tüm ihtiyaç ve istekleri titizlikle ele alınmalıdır.
İkincisi teslimat performansını iyi hale getirmesidir.
Daha sonra stoğun azalmasını sağlarken, sipariş karşılama düzeyini yüksek tutar.
Buna ilaveten tedarik devre vaktini düşürür.
Hem verimliliği hem de kapasiteyi artırır.
Sürdürülebilirlik avantajı olan tedarik zincir yönetimi üretim ve süreci garantiler.
İstekleri en kısa sürede karşılaması sayesinde kalite konusunda ödün vermez.
En önemlisi toplam maliyeti ve lojistik masraflarını azaltmaktadır.
Güvenilir, hata barındırmayan hizmet için organizasyon çok önemlidir.
Her şeyde olduğu gibi, iyi planlanmayan yönetimler devamında dezavantajları getirmektedir. Müşteri kaybı, satışların düşmesi ve sistemin aksaması bu dezavantajlara örnektir.
Tedarik zinciri yönetimi, doğru ellerde doğru koordinasyonlar ile düşük maliyetlerle, bilgi teknolojilerini kullanarak yüksek ve verimli işler başarabilmektedir.