Bu yazımızda çapraz sevkiyat nedir sorusunu yanıtlayacağız. Çapraz sevkiyat, tedarikçilerin ürünlerini stok olarak tutmadan direkt olarak paketli haliyle müşteri ihtiyaçlarına göre sınıflara ayırarak, müşterilere iletilmesine verilen isimdir. Bu yöntem, dağıtım alanında oldukça kullanılan bir yöntemdir. Birkaç çapraz sevkiyat türü bulunur. Bunlardan birine örnek verelim.
Planlı çapraz sevkiyat, beklenen makbuzları çapraz sevkiyat için önceden planlamayı içerir. Genel olarak bu, tedarikçiden tam olarak neyin sevk edildiğine dair bilgiler içermektedir. Ayrıca bu sevkiyat türünde tedarikçiden, gelişmiş sevk bildirimi (ASN) alınmaktadır. Bu tür çapraz sevkiyat, satıcı ASN’lerine ve mağaza tahsisine dayalı olarak perakende dünyasında çok kullanılmaktadır. Ancak bazı şirketler, ürünleri aldıktan sonra tam olarak neyin sevk edildiğini bilmesinden dolayı, ASN’ler olmadan çapraz sevkiyatı gerçekleştirmektedir.
Planlı çapraz yükleme, bilgilere dayalı olarak kullanılmaktadır. Ancak gönderilerin, siparişle uyuşmama ihtimali bulunur. Bu durumda siparişi veren şirketler zor durumda kalabilir. Genelde sistemin kullanılmaması, uzun vadede problemlere yol açmaktadır. Şirketler siparişleri özel olarak takip etse bile bazı durumlarda çözülemeyen problemler yaşanır.
Çapraz sevkiyat en temelde, tedarikçilerden gelen malların, depo içinde yerleştirilmeden, belli bir süre içinde sevk noktalarına gönderilme işlemidir. Genel olarak süreç 24 saat içerisinde gerçekleşir. Ancak planlamalar kapsamında bu süreçlerde değişimler olabilir. Çapraz sevkiyatta, lojistik süreçlerinde tasarruf elde etmek istenmektedir. Ayrıca rekabette avantaj kazanmak için uygulanabilecek önemli bir tedarik zinciri stratejisi olarak bilinir.
Genel olarak her sistem de ilk olarak sağlanılacak avantajlar kontrol edilir. Bu sistemde avantajlar yakından incelendiğinde göze çarpan önemli özellik bulunmaktadır. Ayrıca bu avantajlar şirketler tarafından destekletilerek gerçekleştirilebilir. Kısaca sıralayacak olursak;
Çapraz sevkiyatın dezavantajları incelendiğinde, bunun sadece bazı durumlarda ortaya çıkması göze çarpmaktadır. Genel olarak, ön gereklilik durumlarının aksaması dezavantajları ortaya çıkarır. Dezavantajları sıralayacak olursak 2 aşama olarak incelenebilir.
Starbucks, küresel pazarda yüksek kaliteli kahve sunan lider bir marka…
Projeyi GörüntüleSudesan, 1965 yılında kurulduğundan beri her geçen yıl ürün yelpazesini…
Projeyi GörüntüleSagaza, Türk bir kadının moda tutkusundan doğan bir hikayedir. İspanya’nın…
Projeyi GörüntüleUçtan uca tedarik zinciri planlama çözümlerinin önde gelen sağlayıcılarından John…
Projeyi GörüntülePoseidon Danışmanlık olarak Decathlon Türkiye’ye, depo operasyonlarında Depo Tasarımı ve…
Projeyi Görüntüle1985 yılında kurulan, 1995 yılında Bozluolçay ailesi (Bozlu Holding) tarafından…
Projeyi GörüntüleKozmetik üretimi ve perakende satış alanında 126 yıllık tecrübesi ile…
Projeyi GörüntüleTürkiye’nin en büyük çiftçi kooperatiflerden Kayseri Pancar Ekicileri Kooperatifi’nin uluslararası…
Projeyi GörüntüleOtomobil üreticisi ve mobilite sağlayıcısı Groupe PSA’nın Türkiye’deki temsilcisi Groupe…
Projeyi GörüntüleTedarik zincirinde, hammadde üreticisinden, son tüketiciye kadar hareket eden hammadde…
Projeyi Görüntüle