Olağan dışı Dönemlerde Stok Dışı Kalma ile Başa Çıkmanın 3 Yolu

Olağan dışı Dönemlerde Stok Dışı Kalma ile Başa Çıkmanın 3 Yolu

Tarihsel veriler değersiz değildir, ancak öngörülemeyen talep zamanlarında tek başına yeterli olmamaktadır.

Bugün pek çok perakendeci ve tedarik zinciri stok tükenmesinden muzdarip durumdadır. Temizlik ürünleri spor aletleri, ev aletleri, et gibi ürünlerde hizmet veren perakendeciler, üreticiler ve tedarikçiler konu arz olduğunda yetersiz kalmaktadır.

“Talep planlaması çoğu zaman doğruluk için tarihsel veriye dayanır” dedi.

Navio Grup Kurucusu ve Genel Müdürü Carlos Castelán,

Tarihsel veriler bu pandemi dönemi sırasında yararlı olduğunu kanıtlayamadı, çünkü talep tipik desenleri izlemedi. Ölçümler mutlaka değersiz değildir. Sonuçta, tüketiciler bu yıl da hediyelik ambalaj kâğıdı satın alacak. Ancak işsizlik yüksek kalırsa veya tüketiciler bizzat hediye vermek yerine postayla hediye gönderirse veya tatil ruhu genel olarak bastırılırsa tam olarak talep ne olacak?

Geçmişe ait tarihsel veriler tek başına işe yarayamaz. Uzmanlar, öngörülemeyen talep zamanlarında stok dışı kalma ile mücadeleye neyin yardımcı olabileceğine dair ipuçları sundular.

1. Planlama sıklığının ve veri işlemlerinin düzenlenmesi

West Monroe Partners’da üst düzey operasyon mükemmelliği müdürü Tim Vadney’e göre tedarik zinciri yöneticileri ve ekipleri daha sık plan yapmalıdır.

Yaptığınız planlama döngüsü ne olursa olsun, ritimi artırın.

Tim Vadney-West Monroe Partners’da Kıdemli Operasyon Mükemmelliği Müdürü

Bu, normalde aylık bir döngüyü planlayan şirketlerin iki haftada bir geçiş yapmaları gerektiği anlamına gelir; iki haftalık döngüde olanlar haftalık olarak değiştirilmelidir.

İşletmeler planlama sıklığını artırıyor ve hala geride kalıyorlarsa, süreçlerine ve teknolojilerine bakmaları gerekmektedir. Bunun için Vadney, “Belki de hepsini Excel’de yapmaktan bir sıçrama yapmanız gerekiyor,” diyor.

Excel işe yarar ancak tek başına yeterli görünmemektedir. Özellikle şu anda yetersizdir. Yalnızca yılda bir kez analizlerinizi çevrimdışı olarak yapmanın aksine Excel sayfalarındaki verilerin ERP’ler ve depo yönetim sistemleriyle entegre edilmesi gerekmektedir.

Talep planlamasıyla ilgili daha fazla veri noktasına ve daha gelişmiş yöntemlere sahip olmak, bu dalgalanmaların ve sürprizlerin bir kısmını hesaba katmak, sadece zirve için değil, 2021 için de kritik öneme sahiptir.

Forrester’da uygulama geliştirme ve dağıtım uzmanlarına hizmet veren başkan yardımcısı ve baş analisti George Lawrie, Alman perakendeci Otto’nun, salgın öncesi dönemlerde de olsa, öncelikli olarak bir katalog şirketinden çevrimiçi bir perakendeciye geçtiğinde verileri ve gelişmiş planlamayı iyi kullandığını belirtti.

Şirket, tedarik zinciri platformu Blue Yonder’i geçmiş verilerle eğitilmiş algoritmalar. Ayrıca marka, fiyat, çevrimiçi yerleştirme ve hava durumu gibi yüzlerce öngörücü değişken oluşturmak ve tahminini sürekli olarak değerlendirmek için kullandı. Sonuç: sezon sonunda stok fazlası %20 azaldı ve tahmin doğruluğu % 40 arttı.

2. Temel ürünlere ve müşterilere odaklanılması

Her şeyi stokta tutmaya çalışmak yerine, en çok talep gören ürünlere odaklanın. Bu, envanter planlama sürecini kolaylaştırabilecektir. Çünkü yöneticiler her niş ürünü kapsamaya çalışmak yerine, tüm çabaları ve dikkati yalnızca temel öğelere odaklanabilecektir.

Pek çok büyük marka ve perakendeci, pandemi sırasında temel ürün taktiğini uygulayarak SKU’ları ve bazı durumlarda tüm ürün hatlarını azalttı. 

Bu stok yönetimi taktiği üretime de yardımcı olacaktır. Çünkü şirketler daha sonra temel ürün çeşitlerinin bulunabilirliğini sürdürmek için üretim kapasitelerini bu ürünlere ayırabilmektedir.

Vadney, temel müşterilere ve ürünlere odaklanarak hızlı ve iyi bir şekilde hareket eden şirket örneğidir. Bu kapsamda endüstriyel makine üreten JPW Endüstri’ye işaret etti. Pandeminin başlarında, “işleri düşmemiş gibi sipariş vermeye devam ettiler. Bu da nakit akışıyla ilgili sorunlar yaşamaya başladıkları anlamına geliyordu” dedi.

Getirmek istediğiniz bir şey, yeni bir marka veya yeni bir ürün olup olmadığına bakın.

Carlos Castelán-The Navio Group’un Kurucusu ve Genel Müdürü

Bu durumla başa çıkabilmek için, West Monroe tüm verilerini ERP sisteminden alınmalıdır. En önemli müşterilerini ve bu müşteriler için en önemli ürünlerini belirlemek gerekir. Bunun için bir stok modeli oluşturdu. Şirketin “diğer her şey için otomatikleştirilmiş ERP tedarik sürecini kapattığını” söyledi. Ayrıca A müşterileri için tedarik edilen SKU’lara odaklanmıştır. “Yeniden stoka alınan ürünlerin en büyük müşteriler listesine giden ürünler olduğundan emin oldular.”

Daha fazla üretimi yakınınızdaki tesislere kaydırmak da yardımcı olacaktır. Vadney, denizaşırı sözleşmeli imalatçıların “uzun süredir devam eden bir ilişkiniz yoksa. Ayrıca halihazırda işbirliğine dayalı planlama ve tahminde bulunmadıkça, genellikle tedariklerine hammadde için sipariş vermiyorlar” dedi. “ABD sanayi şirketiyseniz ve beş dağıtım merkezi olan iki ile üç fabrikanız varsa dikkat edilir. COVID-19 nedeniyle yeni sosyal mesafe ve güvenlik önlemleriyle bile esneklik konusunda daha fazla yetenek gereklidir. “

3. Stok için Yeni ürünler deneyin

Mevcut ürünlerin stokları yetersizse ve zamanda tedariği sağlanamayacaksa, yeni bir şey denemek kötü fikir değil. Yeni bir marka veya yeni bir ürün üretmeyi düşünüyorsanız bunların bir kısmını denemek için doğrudur.

Alternatif ürünlerin elde edilmesi daha kolay olabilecektir. Ayrıca müşterilerin hiçbir şey satın alamamaktansa alternatif bir seçeneğe yönelme olasılıkları yükseltmektedir.

Bu yazı Supply Chain Dive bülteninden derlenmiştir.

Son Projelerimiz
Sudesan Depolama, Üretim Planlama ve Envanter Optimizasyon Danışmanlık Projesi

Sudesan, 1965 yılında kurulduğundan beri her geçen yıl ürün yelpazesini…

Projeyi Görüntüle
Sagaza Depo, Planlama ve Lojistik Sistem Geliştirme Projesi

Sagaza, Türk bir kadının moda tutkusundan doğan bir hikayedir. İspanya’nın…

Projeyi Görüntüle
John Galt Solution Tedarik Zinciri Planlama Çözümleri

Uçtan uca tedarik zinciri planlama çözümlerinin önde gelen sağlayıcılarından John…

Projeyi Görüntüle
Decathlon Tedarik Zinciri Danışmanlık Projesi

Poseidon Danışmanlık olarak Decathlon Türkiye’ye, depo operasyonlarında Depo Tasarımı ve…

Projeyi Görüntüle
Eczacıbaşı-Monrol, Tedarik Zinciri Yönetiminde CRM Uygulamaları

1985 yılında kurulan, 1995 yılında Bozluolçay ailesi (Bozlu Holding) tarafından…

Projeyi Görüntüle
Rebul Tedarik Zinciri Danışmanlık Projesi

Kozmetik üretimi ve perakende satış alanında 126 yıllık tecrübesi ile…

Projeyi Görüntüle
Tedarik Zinciri Yönetimi Danışmanlığı ve Dijital Dönüşüm Projesi

Türkiye’nin en büyük çiftçi kooperatiflerden Kayseri Pancar Ekicileri Kooperatifi’nin uluslararası…

Projeyi Görüntüle
Groupe PSA Yedek Parça Depo Konsolidasyon ve Depo Tasarım Projesi

Otomobil üreticisi ve mobilite sağlayıcısı Groupe PSA’nın Türkiye’deki temsilcisi Groupe…

Projeyi Görüntüle
Tedarik Zincirinde Dijital Dönüşüm Danışmanlık Projesi

Tedarik zincirinde, hammadde üreticisinden, son tüketiciye kadar hareket eden hammadde…

Projeyi Görüntüle
Dijital Dönüşüm Lojistik Danışmanlık Projesi

Durable Grup dijital dönüşüm ile aramıza katıldı. Durable Grup Özbekistan’ın…

Projeyi Görüntüle