Tedarik, stok ve sarf malzemelerinin satın alınmasından ve yönetiminden sorumludur. Tedarik zincirinde önemli bir rol oynayan tedarik, hangi tedarikçiler ile çalışacağına karar vermektedir.
Tam zamanında (JIT), işletmenin herhangi bir hammadde depolamadığı bir stok kontrol yöntemidir.
Mevcut hammaddeleri tükenmeden sadece ihtiyaç duyulanı getiren düzenli teslimatları vardır. Bu nedenle tampon stokuna ihtiyaç yoktur.
İşletme, doğrudan fabrika katındaki üretim hattına alınan küçük ama daha sık miktarlarda stok sipariş eder. Tedarik zinciri danışmanlık projelerinde stok kontrol yönteminin etkili olması için bir işletmenin tedarikçileriyle ilişkileri bu başlıkta her zaman değerlendirilmektedir. Tedarikçiler ideal durumda hem teslimat maliyetlerini hem de teslim süresini azaltmak için yerel olacaktır.
JIT stok kontrolünün dezavantajları olabilmektedir. Örneğin, geç teslimatlar nedeniyle bir işletmenin stokunun tükendiği zamanlar olur. İşletmeler, JIT’in avantajlarının dezavantajlarından daha fazla olup olmadığına karar vermelidir.
İhtiyaca yönelik stok kontrolü (JIC) stok fazlası veya yerinde tampon stok üretmeyi veya satın almayı içeren bir stok kontrol yöntemidir. Bu durum, gerekirse iş için her zaman stok bulunduğu anlamına gelmektedir. İhtiyaca yönelik stok kontrolü, belirli bir üründe stoksuzluk olduğunda veya belirli bir ürüne yönelik talepte ani bir artış olduğunda çok faydalıdır. Örneğin, tahıl ürünü satan işletme, her hafta satış tahmininden 15 kutu daha fazla stok tutabilir. Geç teslimat, üretim veya tahılla ilgili bir sorun olduğu taktirde, stoktaki fazla ürüne güvenebilirler.
Çoğu işletme bir ürünü tamamen üretmez. Bunun yerine, hammaddelerinin veya bileşenlerinin bir kısmını tedarik eden tedarikçileri vardır. Bir işletmenin tüm ihtiyaçlarını karşılayabilecek tedarikçiler bulmak, bir işletmenin rekabetçi ve başarılı kalması için çok önemlidir.
Bir işletmenin tedarikçi seçerken göz önünde bulundurması gereken üç temel faktör vardır:
Tedarik, doğru malzemeyi doğru tedarikçiden, doğru fiyata ve doğru zamanda almaktır. Ayrıca tedarik, iş başarısının hayati bir bileşenidir, müşteriler ürünlerin ihtiyaç duydukları anda ve doğru miktarda hazır olmasını beklemektedir.
Doğru ürünlerin tedarik edildiğinden ve gerektiğinde ulaşacağından emin olmak anlamına gelir. Lojistik, herhangi bir işletmenin tedarik zinciri yönetiminin hayati bir parçasıdır. Lojistik, taşıma, depolama ve dağıtım olmak üzere üç ana unsuru içerir.
Hem tedarik hem de lojistik, bir işletmenin maliyetleri ve verimliliği üzerinde etkilere sahiptir.
İşletmenin maliyetleri, bir işletmenin genel finansal performansını büyük ölçüde etkileyebilmektedir. Çoğu işletme, uygun kalitede ürünler sunarken maliyetleri mümkün olduğunca düşük tutmayı amaçlar. Üretim hızlıysa veya işletmeler düşük kaliteli malzemeler kullanıyorsa birim maliyetler düşürülebilmektedir. Gecikmeler bir işletmeye paraya mal olabilir ve ürünler hasar görürse, kaybolursa veya kullanılamaz durumdaysa nakit akışını etkileyebilmektedir.
Verimlilik de bir işletmenin başarısı için çok önemlidir. Verimlilik, bir ürünün ne kadar hızlı ve etkili bir şekilde üretildiği veya bir müşteriye teslim edildiği ile ilgili olabilmektedir. Verimli olmak, daha az zaman veya kaynak gerektirdiğinden, bir işletme için üretim maliyetini de azaltabilmektedir.
İşletmeler, maliyetlere ve verimliliğe çok fazla odaklanmamaya özen göstermelidir. Bu iki unsur iş başarısı için önemlidir. Ayrıca işletmeler, sunulan ürün veya hizmetin kalitesine de odaklanmalıdır. Maliyetlere ve verimliliğe çok fazla odaklanılırsa, bunun işletme üzerinde genel olarak olumsuz bir etkisi olabilir. Bu nedenle bir denge bulmak çok önemlidir.
Tedarik zinciri, tüketicilere mal ve hizmet geliştirme, tedarik etme, üretme ve sağlama sürecidir. Bir tedarik zinciri, tedarikçiler ve nakliye şirketleri gibi bir dizi başka işletmeyle çalışmayı ve bunlara güvenmeyi içerebilmektedir. Bazı işletmeler, örneğin yerel bir kasap dükkânı gibi nispeten kısa bir tedarik zincirine sahip olabilmektedir. Bazı işletmeler, elektrikli ürünler üreten ve bunları dünya çapında dağıtan bir işletme gibi uzun bir tedarik zincirine sahip olur.
Etkili bir tedarik zinciri, işletmeler için aşağıdakiler gibi bir dizi önemli avantaja sahiptir:
Sonuç olarak, bu faydaların başarıya yol açması ve işletmenin genel amaçlarına ulaşmasına yardımcı olması muhtemeldir. Etkin olmayan bir tedarik zinciri, geç teslimatlara neden olabilmektedir. Ayrıca yetersiz ürünler gibi büyük sorunlara neden olabilmektedir. Dahası bu bir işletmenin genel başarısını etkileyebilmektedir.
Starbucks, küresel pazarda yüksek kaliteli kahve sunan lider bir marka…
Projeyi GörüntüleSudesan, 1965 yılında kurulduğundan beri her geçen yıl ürün yelpazesini…
Projeyi GörüntüleSagaza, Türk bir kadının moda tutkusundan doğan bir hikayedir. İspanya’nın…
Projeyi GörüntüleUçtan uca tedarik zinciri planlama çözümlerinin önde gelen sağlayıcılarından John…
Projeyi GörüntülePoseidon Danışmanlık olarak Decathlon Türkiye’ye, depo operasyonlarında Depo Tasarımı ve…
Projeyi Görüntüle1985 yılında kurulan, 1995 yılında Bozluolçay ailesi (Bozlu Holding) tarafından…
Projeyi GörüntüleKozmetik üretimi ve perakende satış alanında 126 yıllık tecrübesi ile…
Projeyi GörüntüleTürkiye’nin en büyük çiftçi kooperatiflerden Kayseri Pancar Ekicileri Kooperatifi’nin uluslararası…
Projeyi GörüntüleOtomobil üreticisi ve mobilite sağlayıcısı Groupe PSA’nın Türkiye’deki temsilcisi Groupe…
Projeyi GörüntüleTedarik zincirinde, hammadde üreticisinden, son tüketiciye kadar hareket eden hammadde…
Projeyi Görüntüle